Historiek

In 2003 werd het MExT Racing Team opgericht door Lieven Goegebuer en Bart Van Haverbeke om deel te nemen aan de Mini Challenge. De ervaren Dirk Van Elslander begeleide beide debutanten. Het was op voorstel van Van Haverbeke dat dit trio de sprint races met de Mini ruilden voor het endurance racen.

Voor het seizoen 2004 werd de 12 jaar oude ex-Promove Porsche 964 RS aangekocht. Er werd een samenwerking afgesloten met Teamwork en mede dankzij de steun van RS Motors kon het trio aan de slag in de Touring Cup. Reeds tijdens de eerste race werd het MExT Racing Team met de neus op de feiten gedrukt. De Porsche 964 die inmiddels het uiterlijk van de 993 gekregen had, kon met zijn bescheiden vermogen van 260pk het tempo niet volgen. Na dit inloopjaar werd de wagen van extra vitamines voorzien en de ophanging werd onder handen genomen. Met de hulp van Garage Goethals uit Torhout werd ook de carrosserie helemaal opgefrist. Deze ingreep vertaalde zich in een winst van een viertal seconden en de ambities stegen. Een top 5 plaats werd vooropgesteld. Helaas is het niet zover gekomen.

Na drie wedstrijden zonder noemenswaardige problemen met respectievelijk een 6de, 7de en 3de plaats kwam de pechduivel opzetten. Tijdens de vierde wedstrijd brak na 30 minuten de schakelstang in de versnellingsbak terwijl de MExT Porsche in derde positie toerde. Een wedstrijd later verloor Van Haverbeke, op dat moment comfortabel vierde in de race, de controle over het stuur en kon het contact met de muur niet meer vermijden. Dit was trouwens ook de reden van het forfait voor de Race Promotion Night, de sleutelwedstrijd van het seizoen die dubbele punten kon opleveren. Er werden amper drie wedstrijden gereden in goede omstandigheden en de vooropgestelde top vijf was niet meer haalbaar. Bart Van Haverbeke trok zich inmiddels terug en liet het MExT Racing Team over aan Lieven Goegebuer en Dirk Van Elslander.

Voor het seizoen 2006 veranderde het kampioenschap van Zolder Touring Cup naar Belcar Endurance Cup. Voor dit seizoen werd ook een nieuwe wagen aangekocht, een Porsche 996 GT3 Cup. Geen slechte beslissing, zo bleek later. Tijdens de Belcar Thursday Race won het MExT Racing Team voor het eerst een race, na eerder de pole position behaald te hebben. Er werd regelmatig in de top 5 van het klassement gekwalificeerd maar dat kon helaas niet altijd omgezet worden in een resultaat op het einde van de race, veelal door mechanische pech. Dat moest in 2007 beter…

In 2007 liep het ook beter. Na enkele verschuivingen binnen het team volgden de resultaten al snel. Voor het eerst konden alle races worden uitgereden en tijdens de 10 Hours of Zolder kon, mede door de medewerking van Bert Longin, een mooie vijfde plaats behaald worden. De auto bewees zijn betrouwbaarheid en snelheid in 2007.

Door omstandigheden werd in 2008 enkel deelgenomen aan de race van de DSMEC in het voorprogramma van de 24 Hours of Zolder. Daar werd echter wel meteen een mooie derde plaats behaald met Dirk Van Elslander en Olivier Van Oost aan het stuur.

In 2009 keerde het MExT Racing Team in stijl terug voor een volledig seizoen in de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup. De nieuwe wagen die werd aangeschaft, een Mosler MT900R, gaf het team na een gewenningsperiode enkele pole positions. Eveneens werd op het TT Circuit in Assen na een spectaculaire inhaalrace, samen met Martin Short, een knappe tweede plaats behaald.

2010 moest voor het MExT Racing Team het jaar van de bevestiging worden. De wagen had zich ondertussen al bewezen en samen met Olivier Van Oost die het team komt versterken was de titel in de GT Open de absolute doelstelling. Helaas werd het opnieuw een seizoen van pech en technische mankementen met hier en door een hoogtepunt, zoals een overwinning op Spa-Francorchamps en meerdere pole-positions. Na de afloop van het seizoen kon echter maar 1 conclusie worden getrokken: hier had veel meer ingezeten.

Na een jaar “sabbatical” begon het racevirus opnieuw te kriebelen en werd besloten om afscheid te nemen van de bijzonder krachtig en indrukwekkend Mosler. Met de aankoop van een 997 GT3 Supercup gaat de keuze in 2012 opnieuw uit naar de bewezen betrouwbare techniek van Porsche. Samen met de lancering van het nieuwe BRCC kan opnieuw met grote verwachtingen worden uitgekeken naar een nieuw raceseizoen.