MExT Racing Team verlengt zijn titel in klasse 1 en wordt opnieuw Belcar vicekampioen algemeen

Net als vorig seizoen heeft MExT Racing Team in de Belcar de titel klasse 1 veroverd en het West-Vlaamse team werd in extremis vice kampioen na een uitstekende race van Koen Wauters, Kris Wauters & Xavier Stevens. Zodoende hebben de troepen van team owner Lieven Goegebuer hun stunt van vorig seizoen netjes over gedaan. Maar evident was het niet met een 0-resultaat als start van het seizoen in Francorchamps en een zware crash afgelopen weekend tijdens de kwalificaties.

Vorig seizoen kwam de Porsche 991 Cup van MExT Racing Team aan de start van de laatste race, ex aequo met Deldiche Racing. Een ongelijke eindstrijd dat werd beslecht in het voordeel van de Norma Prototype, maar wel met een schitterende Klasse 1 titel en de vice titel algemeen voor het West-Vlaamse team dat het seizoen afwerkte met Xavier Stevens en de broers Wauters. Tijdens de 24 Hours of Zolder kon het team niet rekenen op Kris en werd het duo versterkt door team owner Lieven Goegebuer, Jeffrey van Hooydonk en Nicolas Vandierendonck. Ze werden toen 2de algemeen tijdens hun eerste 24 Hours in de geschiedenis van het team.

Lieven Goegebuer: “Ik had vorig seizoen bij aanvang reeds gezegd dat ik wou tekenen voor een dergelijk resultaat op het einde van het seizoen, maar deze keer zeg ik hetzelfde met nog meer overtuiging. We vielen uit tijdens de eerste race van het seizoen in Spa met problemen aan de versnellingsbak. Het seizoen was voor ons dus één grote inhaalbeweging, want er zijn amper vijf wedstrijden en zonder schrapresultaat”.

De inhaalbeweging kwam er en MExT Racing team liet geen spaander heel van de concurrentie. Het won de vier volgende races telkens de klasse en scoorde ook algemeen steeds zeer goed. In de Belcar Klasse 1 voor GT wagens zijn er 150 punten te verdienen over het ganse seizoen, inclusief dubbele punten tijdens de 24 Hours of Zolder. Ditmaal werden Koen, Kris en Xavier bijgestaan door Dries Vanthoor en Lieven Goegebuer en ze pakten de volle buit in de klasse. Ze lieten alleen tijdens de eerste race door pech 25 punten liggen, maar ze scoorden nadien telkens vol en komen nu met een 125 op 150 uit op een schitterende score en een verdiende tweede titel op rij. Zonder de problemen met de schakelbak in Spa had MExT Racing Team afgelopen weekend ook de algemene Belcar titel gepakt. Nu maakten ze ook nog kans op de algemene titel, maar ze hadden het niet in eigen handen. Ze vingen de laatste race aan op de derde plaats met een achterstand van 9,5 punten op de Norma Prototype van McDonald’s Racing Team en een half puntje op het identieke exemplaar van Scuderia Monza by DVB Racing. Twee wagens die intrinsiek sneller zijn. McDonald’s won de race en wordt met het trio Bouillon, Houthoofd en Vervisch de nieuw Belcar kampioen algemeen. Scuderia Monza by DVB Racing met de broers Hans en Frank Thiers en Jeffrey van Hooydonk werd derde algemeen, maar met een knappe vijfde plaats en via opnieuw winst in de Klasse kon MExT Racing tijdens de laatste race meer punten pakken en in de eindstand oprukken van de derde naar de tweede plaats algemeen. Zodoende werden ze opnieuw en voor de tweede maal op rij vicekampioen.

Dat de race pas is afgelopen na het vallen van de geblokte vlag weten ze nu ook bij MExT Racing, want het hing aan een zijden draadje. Tijdens de kwalificatie op zaterdag was Koen Wauters bezig aan een snelle ronde toen zijn Porsche opeens alle grip verloor en via het gras in de bandenmuur belandde. Een achterop komende BMW verging hetzelfde lot en knalde nog eens op de achtersteven terwijl Koen zich nog in de wagen bevond.

Koen Wauters: “Een wagen voor mij had olie of koelvloeistof verloren en ik was opeens passagier in mijn eigen wagen. In een flauwe rechtse bocht verloor ik alle contact met de baan en ik ging volledig onderstuurd door het gras in de bandenmuur. Het was echt balen en vloeken achter het stuur, maar het team verrichte nadien schitterend werk waardoor ik met een degelijke wagen de start kon nemen een dag later met wat stramme spieren”.

Koen nam een voorzichtige start, maar klom nadien op in het klassement, klokte de snelste chrono in de Klasse en stond na een uur racen derde algemeen na de Proto’s van McDonald’s en PK Carsport en 35 seconden voor op de tweede Porsche binnen de klasse 1. Hij gaf een kwartier later het stuur door aan Kris die met vers rubber de voorsprong nog gevoelig verder uitdiepte. Xavier mocht de klus uiteindelijk klaren en ondanks zwaar vermoeid na een nachtje sleutelen wist hij de Porsche in leidende positie en met een ronde bonus op de rest over de meet te loodsen. Alle drie de piloten verklaarden nadien dat de wagen zeer moeilijk te besturen was eens het beste van de banden eraf was. Onderstuur was een veel gehoord probleem, maar dat bleek te wijten aan de staat van de baan die lag bezaaid met olie en koelvloeistof op de ideale rijlijnen.

Xavier Stevens: “Ik was een super tevreden man na de race. Er was na de crash enorm veel schade aan de wagen, maar chassis en veiligheidskooi waren niet geraakt. Jan Gabriëls van Belgium Racing, onze grootste concurrent, kwam zijn hulp aanbieden met onderdelen wat we enorm op prijs stelden. Via Penders, Speedlover en onze eigen stock zijn we dan aan de nodige stukken gekomen en het was na drie uur in de morgen voor de wagen opnieuw op zijn poten stond. Bij het warm draaien van de motor hebben we op zondag dan nog een waterlek ontdekt en ook dat hebben we nog op tijd kunnen vervangen. Het was even stressen, maar het team heeft een schitterende job gedaan. En als je dan daarenboven nog eens kan winnen en de titel en vice titel kan pakken, smaakt de champagne achteraf eens zo zoet. We zijn als relatief klein team super tevreden met wat we de twee voorbije jaren hebben gepresteerd samen met Koen en Kris Wauters. Als je, op één wedstrijd na, alles wint, inclusief de 24 Hours of Zolder, dan is het zeker geen toeval meer”.