MExT Racing Team schittert nu ook in Spa-Francorchamps

Spa-Euro-Race---Belcar-Start

In het kader van de Spa Euro Race was de Belcar afgelopen weekend te gast op de mooiste omloop van de wereld in Spa-Francorchamps waar de tweede race van het seizoen werd afgehaspeld. Opnieuw een race over 125 minuten die zich door de wisselende weersomstandigheden aankondigde als zeer moeilijk.

Voor Koen & Kris Wauters en Xavier Stevens stond veel op het spel. Tijdens de openingsrace op Circuit Zolder werd het MExT-trio vierde algemeen na drie proto’s en ze wonnen de Klasse Belcar1 voor GT wagens. Door het liberaal puntensysteem gingen ze richting Francorchamps als 2de algemeen en leiders in de Klasse. De opdracht was duidelijk; het resultaat van Zolder minstens evenaren. Uiteindelijk deden ze nog beter en ze sloten de race af als tweede algemeen na de proto van Deldiche Racing en ze wonnen opnieuw de Klasse Belcar1.

Tijdens de kwalificatie werden geen onnodige risico’s genomen en de Porsche 991 Cup van het  MExT Racing Team mocht na een vierde chrono vertrekken vanop de tweede startrij. De baan lag er verzopen bij en iedereen opteerde uiteraard voor regenrubbers. Koen schoot als een kanonbal uit de startblokken en stormde als eerste de Raidillon op om dan in geen tijd een mooie voorsprong uit te bouwen. Er kwam echter snel een safety car op de baan die het peloton opnieuw bij elkaar bracht. Maar eenmaal deze van de baan bouwde Koen opnieuw gestaag een knappe voorsprong uit en bracht de wagen aan de leiding binnen na 35 minuten toen de piste was opgedroogd. Xavier Stevens pakte over en werd op slicks de baan opgestuurd. De proto’s waren een pak sneller in droge weersomstandigheden, waardoor Xavier de Norma van Deldiche Racing moest laten passeren en de wagen in tweede positie algemeen en als leider in de Klasse Belcar1 kon doorgeven aan Kris Wauters die het moest afmaken.

Xavier Stevens: “Volgens de buienradar moest ik in theorie nog viertal ronden langer buiten blijven op de slicks, maar dan zou Kris niet aan de minimum rijtijd komen van 32 minuten. Kris ontpopte zich als meester tacticus en wou persé vertrekken op regenbanden, ondanks het feit dat de baan er nog droog bij lag. Hij werd op zijn wenken bediend en kreeg uiteindelijk gelijk. Het was nog wat bibberen toen hij braaf achter de Ferrari moest blijven door een nieuwe safety car, maar in de eindsprint was hij duidelijk de meerdere en we wonnen verdiend na een moeilijke, maar tactisch perfecte wedstrijd.

Kris Wauters: “Het was een geanimeerde maar zeer delicate wedstrijd. Met drie piloten kan je zomaar niet wisselen wanneer je zelf wil, want iedereen moet minstens 32 minuten in de wagen vertoeven en er zijn maar twee verplichte pitstops. Koen had hierdoor ook reeds een 15-tal minuten te lang op de regenbanden rond gereden, maar hij reed een schitterende stint en kon de wagen in winnende positie doorgeven aan Xavier. Ikzelf heb dan de beslissing genomen om op regenbanden te starten terwijl de piste nog droog was. Die banden hadden reeds een klein kwartier extra afgezien met Koen op een opdrogende piste. Maar de nieuwe band van Michelin lijkt iets meer bestand tegen een opdrogende piste dan zijn voorganger. We wisten dat het ging regenen, maar gezien ik nog enkele ronden met regenbanden op een droge piste moest rijden verloor ik nog een positie aan de Ferrari van Thiers. Maar beter op die manier dan nog een extra pitstop inlassen. De voorspelde regen kwam er uiteindelijk toch en op het moment dat ik de Ferrari van Thiers opnieuw in het vizier kreeg was er opnieuw een safety car na een zware crash”.

“En het feit dat de schade aan de bandenmuur behoorlijk was vreesde ik dat we de wedstrijd zouden uitrijden achter de safety car. Ik hoorde Thiers bij manier van spreken bidden in zijn Ferrari. Uiteindelijk konden we nog een drietal ronden racen, maar toen begon de piste opnieuw snel op te drogen en ik mocht niet talmen want er zaten nog een aantal tragere wagens tussen de Ferrari en de Porsche en ook die moesten eerst worden verorberd. Ik pakte Thiers in de dubbele linkse, maar een ronde later was die plaats opnieuw droog. Ondertussen reed de winnende Norma enkele seconden te vroeg over start-finish waardoor we nog een ronde moesten afwerken. Ik heb dus echt moeten racen voor de zege. Zonder die safety car had ik in de regen misschien gewonnen met een minuut bonus op de Ferrari die op slicks stond.”

Mission accomplished voor het MExT Racing Team en zijn bemanning die uiteraard hun 2de plaats algemeen en de leiding in de Klasse Belcar1 behouden. De Norma proto van Deldiche Racing telt momenteel de maximale score van 300 punten terwijl MExT Racing voorlopig maar vier punten minder telt en een voorsprong heeft van twaalf punten op de Ferrari van de familie Thiers. In de Klasse Belcar1 leidt het West-Vlaamse team met de maximale score en een voorsprong van tien punten op hun gouwgenoten met de Ferrari.

De volgende race voor het Belcar Endurance Championship laat niet lang op zich wachten en wordt verreden op 2 & 3 juli op Circuit Zolder tijdens de Syntix Superprix powered by Pirelli. Meteen ook de generale repetitie voor de 24 Hours of Zolder in augustus waarin een dubbele punten te rapen zijn.