MExT Racing Team eerste leider in Belcar 1 en tweede in algemene tussenstand

mext_big

 

In het kader van de Masters Historic Racing & Belcar op Circuit Zolder werd afgelopen weekend de eerste manche van het Belcar Endurance Championship op gang geschoten. Een race over 125 minuten met twee verplichte pitstops van elk minstens een minuut. Voor het MExT Racing Team is het seizoen in ieder geval schitterend begonnen met de volle puntenoogst in de Klasse Belcar 1 voor GT wagens. De vice-kampioen BRCC 2015 werd met het trio Koen & Kris Wauters en Xavier Stevens bovendien vierde algemeen en staat hierdoor 2de algemeen in het Belcar klassement na de Norma van Luc De Cock en Sam Dejonghe.

Normaliter hadden Kris Wauters en Xavier Stevens deze eerste wedstrijd met twee piloten gereden, maar Koen Wauters kon toch wat schuiven in zijn drukke beroepsagenda en zodoende zagen we het volledige MExT trio aan de aftrap van de eerste race van het seizoen.

De chrono’s tussen de toppers in Belcar 1 liggen zeer dicht bij elkaar en dat doet het beste vermoeden voor het verdere verloop van het kampioenschap. Tijdens de kwalificatie kwam het MExT trio met de Porsche 991 Cup uit op de derde startplaats in de Klasse en de zevende chrono algemeen. 6/10 sec. moest het trio toegeven op de Ferrari 458 Challenge van de broers Thiers die de pole pakte in de Klasse. Derdaele-Hoogaars klokten de tweede chrono in hun Porsche 991 Cup en waren een halve seconde sneller dan het exemplaar van het MExT Racing Team. Er moest druk worden gecijferd, want het reglement stipuleert dat op een wagen met drie piloten iedereen minstens 25% van de rijtijd voor zijn rekening moet nemen. Zowel Koen, Kris als Xavier moesten dus minimum 32 minuten in de wagen toeven.

mext2

Xavier Stevens: “Als je met drie piloten aan de start komt, is de strategie moeilijker. Koen nam de start en moest minimum 32 minuten in de wagen blijven. De afspraak was dat een safety car na 32 minuten het teken was om binnen te komen. Hij reed een knappe eerste stint en kwam na 43 minuten pitten in tweede stelling binnen de Klasse. Ik kon deze positie handhaven na de eerste pitstop, maar na de pilotenwissel kwam Kris terug de baan op in derde stelling. Hij reed op nieuwe rubbers de langste stint en een dijk van een race met zeer snelle chrono’s. Hij raapte de Ferrari van de broers Thiers op en ging op zoek naar de Porsche van de leiders. Kris strandde uiteindelijk op 10 seconden van de zege en de derde plaats algemeen. We waren zeer gelukkig met deze uitslag tot de wedstrijdleiding na de race nog straffen uitdeelde wegens het niet respecteren van de gele vlag. Wij kregen samen met de broers Thiers een strafronde aan onze broek terwijl de winnende Porsche van Belgium Racing werd bedacht met twee strafronden. Zodoende schoven we een plaats op richting winst in de Klasse, maar we vielen een plaats terug in het algemeen klassement. Ondanks het onderstuurd karakter van de Porsche reden we snelle chrono’s met een verschil van amper 4/10 sec. tussen de snelste tijden van de top 3 wagens. Er werd zeer hard gereden en ook de pitstops liepen gesmeerd”.

Het MExT Racing Team rondde zodoende de eerste race af met een vierde plaats algemeen en een zege in de Klasse Belcar 1 voor GT wagens. Door het puntensysteem staan ze tweede algemeen in de tussenstand van het algemeen klassement na de Norma Proto van De Cock en Dejonghe, maar voor de Wolf Proto van Stienes Longin, Piessens en Van Laere.

Er resten nu twee maanden te gaan voor de volgende Belcar race op 11 & 12 juni in Spa-Francorchamps. Meer foto’s op onze Facebook pagina.