Géén derde zege op rij voor MExT Racing

Koen Wauters had normaliter afgelopen weekend een trio moeten vormen met broer Kris en Xavier Stevens, maar zijn drukke beroepsagenda gooide roet in het eten en zodoende zagen we met Kris Wauters en Xavier Stevens voor de derde maal op rij een andere bemanning bij MExT Racing. Nadat eerder reeds Xavier Stevens met Bert Longin de openingsmanche van de BRCC wonnen, was het nadien de beurt aan Koen en Kris Wauters om naast Longin plaats te nemen om opnieuw te winnen in de nieuwe Porsche 991 Cup van het West-Vlaamse Team. Hierdoor kwam Bert Longin aan de leiding van het kampioenschap, maar dit was voorlopig het laatste wapenfeit bij MExT Racing Team van de snelle Leuvenaar.

mext-new-race-festival-2


De derde manche van de BRCC 2015 werd verreden in het kader van het New Race Festival en samen met de wagens van de Belcar Trophy. Hierdoor was de concurrentie groter dan de vorige twee wedstrijden die telkens werden gewonnen door het MExT Racing Team. Bert Longin was de enige piloot binnen het team van MExT Racing die telkens op de afspraak aanwezig was en stond zodoende ook als enige aan de leiding in de tussenstand van pilotenkampioenschap. En gezien Bert Longin de Belcar Trophy afwerkt aan het stuur van een Wolf Prototype en deze wagens niet toegelaten zijn in de BRCC, kon hij dus zijn leidersplaats niet verdedigen.

Na twee zeges op rij was de MExT Porsche 991 Cup dus opnieuw een van de favorieten binnen de BRCC dat een aparte klassering en dito podium kreeg. 34 wagens sierden de inschrijvingslijst en tijdens de kwalificaties lukte het duo Kris Wauters-Xavier Stevens een achtste chrono algemeen en een derde tijd binnen de BRCC na de Porsches van Belgium Racing en Speedlover.
“Het was geen gemakkelijke kwalificatie”, aldus Kris Wauters. “De set up van de wagen lag me niet echt en er was ook veel verkeer op de piste. Er was dus werk aan de winkel. In overleg met Xavier hebben we dan geopteerd om te vertrekken via een basisafstelling voor Circuit Zolder en dat bleek achteraf een goede beslissing”.



Xavier Stevens pakte de start en hield er een goed ritme aan over. De wedstrijd kende reeds vroeg een code 60 en het team besliste om Xavier reeds een van de twee verplichte pitstops te laten afwerken. Nadien bleef Stevens goed in de wedstrijd en een derde mooie prestatie op rij was in de maak. Tot de West-Vlaamse bandenman in de eerste linkse bocht van de baan ging en meer dan drie ronden verloor.

Xavier Stevens: “Het ging héél goed en onze positie was uitstekend. Ik zat in het zog van de Ferrari 458 Challenge van de broers Thiers toen de Porsche plots brutaal uitbrak en ik in de zandbak belandde. Méér dan waarschijnlijk lag er wat kiezel op de baan en ben ik hierdoor verrast. Het duurde een eeuwigheid voor de interventiewagen me eruit had getrokken. Het resultaat was dat deze ronde exact 6min36sec. duurde, vijf minuten meer dan een normale ronde of uitgerekend iets meer dan drie ronden. Als we dit bijtellen bij ons resultaat, dan hadden we minstens de tweede plaats behaald na Belgium Racing of misschien wel druk kunnen steken inzake de overwinning”.

Kris Wauters pakte iets na halfweg de wagen over en reed een perfecte stint met strakke chrono’s die constant dicht bij elkaar lagen, ondanks het drukke verkeer op de het circuit.
“De set up van de wagen was zeer goed en ik voelde me dan ook uitstekend in de wagen. Op het tijdsverlies na reden we een uitstekende wedstrijd en ik denk dat we konden meestrijden voor een derde zege op rij in BRCC. Ik verwijt Xavier helemaal niets, zoiets hoort bij autosport. Mogelijk ben ik de volgende die in de zandbak beland. Maar het is uiteraard zeer spijtig, want zodoende verliezen we de leiding in de tussenstand van het kampioenschap.

mext-new-race-festival

Ook ik had mijn momentje op het einde van de wedstrijd. Op enkele ronden van de geblokte vlag was de Wolf van Anthony Kumpen uitgevallen en deze stond net voor de Jacky Ickx-bocht stil aan de rechterkant van het circuit. Een ronde later had men de wagen naar een meer veilige plaats gezet aan de overkant, maar daardoor lag er een oliespoor in de remzone. De Porsche ging alle kanten uit en ik had alle moeite van de wereld om de neus van de Porsche in de goede richting te houden. Ik kuste even de muur en raakte niet gestopt om de Jacky Ickx aan te snijden. Ik moest door de pitlane om de wedstrijd af te werken.”

MExT Racing werd uiteindelijk vierde en viel voor de eerste maal dit seizoen naast het podium. De volgende wedstrijd is opnieuw op Circuit Zolder tijdens het weekend van 20 & 21 juni en in het kader van de SuperPrix.