Vierde podium op rij voor MExT Racing

mext

In het kader van de Belgian Masters werd afgelopen weekend de laatste wedstrijd verreden van het Belgian Race Car Championship of de BRCC. Koen Wauters had afgelopen weekend andere prioriteiten waardoor broer Kris Wauters het stoeltje deelde met Xavier Stevens die normalitair de taak van teamchef op zich neemt. Stevens had reeds een wedstrijd in Dijon achter de kiezen, maar veel kilometers kon de West-Vlaamse bandenman daar niet opdoen gezien de Porsche van zijn sokkel werd gereden. Kris en Xavier gingen dan ook uitgebreid trainen om de laatste race in optimale omstandigheden af te werken. En het resultaat mocht opnieuw worden gezien. Met een chrono van 1’35”8 in een Porsche 997 Cup verbaasde Kris vriend en vijand en ook tijdens de wedstrijd viel de puzzel perfect in elkaar.

Kris nam de start en bleef ongeveer 75 minuten in de wagen. Idem voor Xavier die op aanwijzen van teamchef Hans Saenen een extra stop maakte tijdens de safety car procedure. Hij bleef 30 seconden stil staan om zodoende terug in dezelfde ronde aansluiting te krijgen met de safety car. Een goede tactische zet, want de Porsche moest tijdens de laatste pitstop nog bijgetankt worden, gecombineerd met een bandenwissel. Het duo pakte opnieuw een derde plaats, waardoor het MExT Racing Team voor de vierde maal op rij op het podium stond en de vijfde van het seizoen.

Kris Wauters: “We hadden het goed voor elkaar afgelopen weekend. We hebben het onderstuurd karakter grotendeels kunnen wegwerken en het maximale eruit gehaald. We hebben alle trainingen meegenomen om ook Xavier te laten wennen aan de wagen en verder de afstelling te laten evolueren. In het begin van het seizoen liet ik de kwalificatie en de start over aan Koen gezien zijn grotere ervaring. Het was immers drie seizoenen geleden dat ik nog competitie reed en zeker tien jaar geleden dat ik nog met een Porsche onderweg was. Tijdens de wedstrijden zonder Koen heb ik dan de kwalificatie en de start voor mijn rekening genomen en zodoende ben ik nu echt op bedrijfstemperatuur gekomen. Tijdens mijn eerste stint kon ik de Ferrari van Thiers en een Porsche 991 voorbij. Twee wagens die toch sneller zijn dan onze Porsche 997. En het was geen gemakkelijke wedstrijd. De piste lag prima en er werd zeer snel gereden. Daarenboven was het vrij warm in de wagen en weinig zuurstof in de lucht. Ook Xavier reed een sterke wedstrijd en aan de muur hadden we met Hans Saenen ook een prima teamchef. Met vier podia op rij moeten we tevreden zijn en dat is zeker een schitterend resultaat met de Porsche 997 Cup die in theorie de minst snelle wagen is tussen drie Ferrari’s en twee of drie Porsches 991 Cup.”

Xavier Stevens: ”We hebben bergen werk verzet in de aanloop naar deze laatste wedstrijd. Samen met Kris zijn we vorige week donderdag gaan trainen en ook de twee betalende vrije sessies van afgelopen weekend hebben we te baat genomen om verder te testen. En dat heeft ons geen windeieren opgeleverd. We vonden een perfecte set up en Kris zette die om in een Schitterende 1’35”8 tijdens de kwalificatie. Het ganse team was compatibel afgelopen weekend en de puzzel viel perfect in elkaar”.

mext-2

Team owner Lieven Goegebuer: “Ik ben zeer tevreden met wat Koen, Kris en Xavier met de wagen lieten zien in de loop van het seizoen. De 997 Cup is quasi de traagste wagen binnen het kampioenschap, maar het team is gedurende het seizoen gegroeid en daardoor is de wagen ook sneller geworden. Met chrono’s van 2’28”8 op Spa en 1’35”8 op Circuit Zolder hoeven we zeker niet te blozen. Uiteraard zullen we naar volgend seizoen toe moeten uitkijken naar een andere en meer competitieve wagen. Het is momenteel nog een beetje koffiedik kijken in welke richting het kampioenschap gaat evolueren en dan pas kunnen we beslissen welk ijzer we in de strijd gooien of in welk kampioenschap we verder gaan.

Met een beetje meer geluk in het begin van het seizoen had Kris kunnen meedingen voor een top 3 in het kampioenschap. Van Koen wisten we dat hij veel ervaring heeft en zeer snel is, maar ook Kris heeft zich op een korte periode ontpopt als een zeer snelle piloot die terug op bedrijfstemperatuur staat. En Xavier heeft bewezen dat hij nog steeds over de intrinsieke snelheid beschikt waarmee hij destijds indruk maakte in zijn Renault Clio. Het MExT Racing Team heeft in ieder geval veel progressie gemaakt en dat stemt me tevreden. Ik wil dan ook bij deze alle medewerkers bedanken voor hun inzet afgelopen jaar”.