Opnieuw podiumplaats voor MExT Racing

600-km-main

Afgelopen weekend werd in het kader van de 600 km of Spa de vijfde en voorlaatste manche verreden van het Belgian Racing Car Championship. Zoals we reeds melding maakten in onze voorbeschouwing moest Koen Wauters verstek geven door een gescheurde discus of tussenwervelschijf in de onderrug. Team owner Lieven Goegebuer liet de keuze aan Koen om zelf een vervanger te zoeken en diens voorkeur ging uit naar zijn vriend en ervaren Patrick Schreurs. Ondanks het feit dat Kris het betreurde dat hij niet met Koen kon rijden, was het toch een blij weerzien met Patrick Schreurs waarmee hij destijds onderweg was bij AD Sport en KRK Racing.

“Het ging schitterend”, opent een zichtbaar tevreden Kris Wauters. “Voor het eerst moest ik in Spa de kwalificatie doen op nieuwe rubbers en de chrono van 2’28”889 was de snelste die de MExT Porsche ooit realiseerde. Ondanks het feit dat ik een aantal jaren niet meer actief was, heb ik mijn ritme terug gevonden en ik was zeer gelukkig met deze chrono en de bevestiging dat de Porsche in goede vorm verkeerde”.

Het MExT Racing team had zijn huiswerk goed gemaakt inzake de berekening van de pitstops, het verbruik en de bandenslijtage. Kris zou starten en vervolgens was het de bedoeling dat Patrick de middelste stint voor zijn rekening zou nemen. Na de tweede pitstop zou Kris het dan afmaken. Maar het team zou zijn tactisch plan enigszins moeten herzien. Door de crash van de Aston Martin kwam de safety car reeds na één ronde op de baan en Kris maakte onmiddellijk een eerste verplichte pitstop en bleef anderhalve minuut binnen. Een pitstop uitvoeren tijdens een safety car procedure levert nu eenmaal winst op. Na 45 minuten wedstrijd was er een tweede safety car waarop het team besliste om Kris een tweede maal binnen te roepen, hem in de wagen te laten en te tanken. Met nog een dik uur voor de boeg kreeg Patrick Schreurs nieuwe banden mee en hij moest de tweede positie verdedigen achter de Ferrari van Thiers-Thiers-Short. Maar er was nog een kaper op de kust. De snelle Vervisch had met nog 45 minuten te gaan de Ferrari van Soenen overgenomen in derde positie en opende een zwaar offensief. Pas in de allerlaatste ronde kon de Ferrari de tweede plaats overnemen en werd de MExT-Porsche en zijn bemanning derde en goed voor een vierde podium van het seizoen.

Patrick Schreurs: “Ik ben Koen uiteraard dankbaar voor deze geboden kans. Alles was nieuw voor mij en veel tijd om te trainen was er niet gezien de eerste kwalificatie vroegtijdig werd afgeblazen wegens een ongeval en ik tijdens de vrije training de remmen heb ingereden. Het is reeds een aantal jaren geleden dat ik nog in een Porsche reed en ik mis wat competitieritme. Ik heb gereden voor wat ik waard was met in het achterhoofd ook de wagen ongeschonden terug af te leveren. Ik zag Vervisch opduiken in de voorlaatste ronde en ik kon hem niet lang afblokken. Naar het einde van de wedstrijd toe kreeg de Porsche een zwaar onderstuurd karakter en mijn rondetijden gingen naar omhoog. We zijn uiteraard blij met een podiumplaats, maar het is frustrerend om in de laatste ronde de tweede plaats te verliezen”.

Kris Wauters: “Het onderstuurd karakter is de achillespees van Porsche als het beste van de banden weg is. Ik kan daar vrij goed mee om gezien ik destijds in de Belcar bij AD Sport altijd de tweede stint reed en telkens met een onderstuurde wagen moest rijden. Maar we zijn best tevreden met opnieuw een podiumplaats en ook tijdens de slotmanche op Circuit Zolder ambiëren we een goed resultaat. Tegen de Ferrari’s is met de Porsche 997 Cup niets te beginnen. Die wagens zijn twee seconden sneller dan onze Porsche en ook de Porsche 991 Supercup is sneller dan ons exemplaar. Méér dan ons keihard verdedigen zit er niet in”.