Twee podia voor Koen en Kris Wauters

spa-main

In het kader van de 24 Hours of Spa werd de vierde manche verreden van het Belgian Racing Car Championship of kortweg BRCC. Koen en Kris Wauters hebben met de Porsche 997 Cup van MExT Racing een mooie sportieve revanche genomen nadat ze in Zandvoort nipt naast het podium pakten. Deze vierde manche werd opnieuw opgesplitst in twee wedstrijden op vrijdag en zaterdag over telkens 90 minuten en beide races werden afgesloten met een podiumplaats.

Ook in de cumul na beide races kwam het MExT duo uit op een verdiende derde plaats na de Porsche 991 Supercup van Belgium Racing en de Ferrari 458 Challenge van Soenen Racing. Tijdens de drie verreden wedstrijden waarin het broederpaar de MExT Porsche deelde stonden ze dus reeds tweemaal op het podium.

Het was echter kantje boord tijdens de eerste race toen een goed gestarte Koen Wauters het bezoek kreeg van de Zweedse Audi R8 GT3 LMS die de MExT-Porsche in Combes op het linker voorwiel raakte. Koen Wauters: “Ik dacht in eerste instantie dat de velg kapot was of de sporing uit de haak stond, want het stuur stond niet meer recht en de wagen reageerde fel onderstuurd. Tijdens de eerste verplichte pitstop ben ik blijven zitten omdat ik de enige was die kon ondervinden hoe de wagen zou reageren op nieuwe rubbers na de aanvaring. Ik verloor wat tijd door het ongeval en het probleem was na de pitstop niet van de baan.

De rondetijden waren niet echt goed en zodoende moesten we op het einde de tweede plaats nog uit handen geven. Op enkele ronden van het einde verhuisde Kris naar de derde plaats en uiteindelijk strandde hij op 10 seconden van de twee plaats. We mogen dus zeggen dat we een quasi zekere tweede plaats verloren door deze aanrijding”. Achteraf bleek dat de fusee van het linker voorwiel gescheurd was, waardoor de Clouseau-broers enorm veel geluk kenden dat het wiel niet is afgebroken.

Highlights Race 1

Op vraag van Koen werd tussen de beide races door de uitlijning van de Porsche aangepast, identiek als tijdens de eerste race op Circuit Zolder. Een goede beslissing, want hij lukte opnieuw een kanonstart en kwam als eerste door. Even later moest hij de snellere Porsche 991 Supercup van Belgium Racing voorlaten en nestelde zich in tweede positie na enkele mooie duels. Rond half koers kwam de safety car op de baan omdat er een GT4 wagen stil stond op de piste in een gevaarlijke zone. Meteen het sein om de eerste verplichte pitstop uit te voeren en Kris opnieuw de baan op de sturen. Nog onder dezelfde safety car procedure besloot het team om Kris onmiddellijk terug binnen de te roepen voor de tweede verplichte pitstop.

Alles verliep vlekkeloos tot bleek dat Kris twee seconden te vroeg was buiten gereden. De onfortuinlijke muzikant moest dus nog een drive through afwerken waardoor er meer dan een minuut extra verloren ging. Daardoor kon de Ferrari 458 Challenge van Thems Racing by Powercars de tweede plaats afsnoepen. Ondertussen was er op de piste een ongeval gebeurd en werd voor de tweede maal een safety car de baan opgestuurd. Met nog 17 minuten op de teller besloot de wedstrijddirectie de race vroegtijdig af te vlaggen en werd het MExT Racing team andermaal derde op vijf seconden van de tweede stek.

Highlights Race 2

Koen Wauters: “Zonder die communicatiefout waardoor Kris twee seconden te vroeg naar buiten ging hadden we opnieuw tweede kunnen worden, maar anderzijds hadden we misschien de snellere Ferrari van Vervisch niet kunnen afhouden indien de wedstrijd niet vervroegd werd afgevlagd. We zijn dus gelukkig met deze twee podiumplaatsen en ik had een fantastische race met enkele zware duels met Carlos Rivas”.

Voor Kris zat er nier meer in dan het volgen van de safety car tijdens de tweede race. “Een beetje frustrerend, maar dat hoort nu eenmaal bij het racen. Koen heeft me reeds meermaals gevraagd om een wedstrijd te starten, maar tot hiertoe lukte hij telkens een zeer goede start. Als tweede piloot weet je dat je afhankelijk bent van de wedstrijdsituatie. Tijdens de eerste race heb ik met een wagen moeten rijden die enorm onderstuurd was door de aanrijding en gedurende de tweede race heb ik constant achter de safety car gereden . Maar ik ben zeer tevreden met deze twee podiumplaatsen want we beschikken niet over de snelste wagen en strijden een beetje met ongelijke wapens. De Ferrari’s en de Porsche 991 zijn intrinsiek sneller,” besluit Kris Wauters.

Met twee podiumplaatsen op rij is dit de derde medaille van het seizoen voor het MExT Racing Team dat dit seizoen reeds geplaagd werd door tegenslag. De volgende afspraak is tijdens het eerste weekend van september, opnieuw op de mythische omloop van Francorchamps en in het kader van de 600 km van Spa.