Koen en Kris Wauters niet tevreden na gemist podium

MExT-Racing-Team-2014-11

Koen en Kris Wauters startten het seizoen met een eerste podiumplaats tijdens het New Race Festival op Circuit Zolder en het leek erop dat het MExT Racing Team een duidelijke rol van betekenis zou spelen tijdens het seizoen 2014. Gezien de drukke concertagenda moesten de Clouseau-broers forfait geven tijdens de tweede afspraak in de Franse mosterdstad Dijon, waar ze werden vervangen door Xavier Stevens en Claudie Tanghe. Zoals geweten werd Tanghe in de Bourgogne van zijn sokkel gereden en kwam de Porsche 997 Cup zwaar gehavend uit het avontuur. De Porsche ging richting de ateliers van ProSpeed Competition en was net op tijd klaar voor het derde raceweekend van het seizoen op Circuit Park Zandvoort. En opnieuw waren Koen en Kris Wauters de gladiatoren van dienst. In tegenstelling tot de twee vorige wedstrijden werd deze race opgesplitst in twee manches van telkens 90 minuten.

“Het was zeker geen gemakkelijke opdracht”, steekt Kris Wauters van wal. “Ik had gehoopt dat de Porsche iets vroeger klaar zou zijn om nog minstens een trainingsdag in te lassen, maar we reden de eerste meters pas in Zandvoort. Een circuit dat ik me in een zeer ver verleden nog vaag herinner en dan nog de korte versie. Amper tijd dus om de wagen tijdens de vrije training en de kwalificatie aan de tand te voelen en het circuit te ontdekken”.

Na een vierde chrono tijdens de kwalificatie lukte Koen een schitterende start en was in strijd voor de tweede plaats na de leidende Ferrari van Vervisch. Tijdens de eerste safety car procedure kwam Koen onmiddellijk binnen voor de eerste verplichte pitstop en bleef in de wagen. Kris nam over na half koers en even nadien, tijdens een tweede neutralisatie bevond hij zich achter de tweede safety car die de baan werd opgestuurd voor de GT4- wagens. Een vijfde plaats in het zog van de Ferrari 458 van de familie Thiers was hun deel na de eerste manche en hier waren ze niet echt tevreden mee.

MExT-Racing-Team-2014-12

Kris Wauters: “We vonden door tijdsgebrek niet de ideale set up en we hadden na half koers last van een onderstuurd karakter van de wagen. Het was constant zoeken naar grip. We beschikken over drie setjes banden tijdens een volledig weekend en we hadden geopteerd om de eerste wedstrijd te rijden met één nieuwe set en de andere banden van de trainingen op te sparen voor race 2. We hoopten zodoende op een betere prestatie tijdens de tweede race”.

Tijdens de tweede race van het weekend vertrok Koen als een raket bevond zich op de vijfde plaats algemeen en aan de leiding in Endurance Cup. Hij vocht ondermeer een leuk duel uit met de Porsche 991 Supercup van Belgium Racing, maar kreeg nadien te kampen met een haperende krachtbron. Ook nadat Kris de wagen overnam na half koers bleef de motor sputteren. Kris maakte een derde pitstop en teamchef Xavier Stevens wist het euvel in geen tijd op te lossen waarna Kris probleemloos terug de baan opkon om de tweede plaats te verdedigen. Maar iets later schoof hij van de baan en stak minuten lang in de zandbak.

Kris Wauters: “Ik wou de Lamborghini laten passeren op het Scheivlak, maar ging iets te veel in het vuil naast de ideale lijn en belandde in de zandbak. Mijn fout en weg was een zekere tweede plaats. We waren sneller dan de gelijkaardige Porsche van het Allure Team. Nadien op slicks in de regen heb ik me nog goed geamuseerd, maar we werden vierde en hadden dus geen enkele reden om tevreden terug te blikken”.

“Maar de wagen is perfect hersteld en mits het vinden van de goede set up kijken we reeds uit naar de volgende wedstrijd in het voorprogramma van de 24 Hours of Francorchamps. Deze omloop heeft geen geheimen meer voor mij en ondertussen heb ik reeds na een lange afwezigheid opnieuw voldoende ervaring met de Porsche om samen met Koen een goede prestatie neer te zetten”, besluit Kris Wauters.

Bekijk de videobeelden hier!